SME

Úmrtiu cyklistu sa dalo zabrániť, hovorí svedok nehody na bratislavskom moste Apollo

Cyklisti na moste nemali byť.

Nehoda podľa niektorých nemusela skončiť úmrtím cyklistu.Nehoda podľa niektorých nemusela skončiť úmrtím cyklistu. (Zdroj: Polícia SR/Bratislavský kraj)
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

BRATISLAVA. Jeden mŕtvy cyklista a dvaja zranení, z toho jeden maloletý – tak sa končil Európsky týždeň mobility v Bratislave.

Dve autá a dvaja cyklisti sa zrazili v sobotu 21. septembra pri moste Apollo, príčiny nehody sú zatiaľ neznáme.

Cyklista Ivor Švihran, ktorý sledoval zrážku z bezprostrednej vzdialenosti, si myslí, že sa mohla zaobísť bez úmrtia.

Miestom nehody podľa združenia Cyklokoalícia cyklisti bežne nejazdia, Švihran však upozorňuje, že na ceste v smere z Petržalky do mesta chýba značka zakazujúca vstup cyklistov na most.

SkryťVypnúť reklamu

Pre ľudí, ktorí Bratislavu dobre nepoznajú alebo jazdia na bicykloch len rekreačne, nemuselo byť zrejmé, ako sa dostať na druhú stranu rieky.

Cyklisti využívajú za bežných okolností lávku pod mostom, v sobotu sa však konal aj ženský maratón, ktorý most na niekoľko hodín zatarasil. Niektorí cyklisti sa v sobotu sťažovali, že im organizátori maratónu nedali informácie o bezpečnej obchádzkovej trase. Organizátor akcie to poprel.

Naposledy zomrel v Bratislave cyklista pri zrážke s nákladiakom koncom júna. Šlo o 40-ročného otca, ktorý na bicykli viezol svoje dieťa, vyviazlo s úrazom hlavy. Týždeň na to sa konala spomienková cyklojazda mestom.

Na úrovni „dopravného praveku“

Švihran ako spoluorganizátor akcie I Bike Bratislava, cyklosprievodu, ktorý mal v sobotu prekľučkovať mestom, šiel podľa pokynov magistrátu skontrolovať vodiace podstavce na ceste.

SkryťVypnúť reklamu

Mal zistiť, či sú mobilné, alebo ich treba odmontovať, keďže časť cyklistickej trasy naplánovali cez Apollo.

Podstavce boli k vozovke pripevnené, Švihran šiel teda späť k svojmu bicyklu, ktorý oprel o pilier mosta. Do štartu cyklojazdy zostávalo desať minút.

Súvisiaci článok Zrazený cyklista: Šokuje ma, že keď vás zrazí auto na cyklopruhu, ide len o priestupok Čítajte 

„Zrazu som počul príšerný kovový zvuk, ako keby sa lámal most, ktorý sa opakoval. Keď som sa obrátil, videl som, ako sa šialenou rýchlosťou blíži k mostu auto, ktoré vyzeralo, ako keby ho nikto neriadil. Usmerňovali ho len zvodidlá, o ktoré sa oškieralo,“ opisuje Švihran.

Stál v pomyselnom trojuholníku medzi Dolnozemskou cestou v smere na Apollo a zjazdom na Einsteinovu vedľa rozvodne a od nehody ho delilo len zopár metrov a zvodidlá.

Na ceste, po ktorej sa rútilo auto, si všimol dvoch cyklistov. Cyklisti si skôr, než ich náraz vymrštil do vzduchu, stihli vymeniť so Švihranom krátky pohľad.

SkryťVypnúť reklamu

„Obaja potom dopadli na zadnú časť auta a skončili v jarku. Vozidlo pokračovalo v priamke ďalej, v mieste nárazu už neboli zvodidlá a tak sa ešte zrazilo s ďalším autom, v ktorom sedel muž s dieťaťom,“ pokračuje v opise.

Cyklista, ktorý zomrel, bol 23-ročný muž, druhého previezli s mnohonásobnými poraneniami na Kramáre. Ľudia v autách vyviazli s poranením hlavy.

„Tí dvaja cyklisti nijak nesúviseli s našou akciou, šli z Petržalky smerom do Ružinova – cyklojazda začínala pri Starom Moste,“ hovorí Švihran.

Súvisiaci článok Cyklisti porušujú dopravné predpisy často vedome, pre bezpečnosť Čítajte 

„Považujem to za zlyhanie celého stavu infraštruktúry. Na ceste chýbal zákaz vjazdu pre cyklistov a v rámci maratónu mali byť jasne vyznačené obchádzkové trasy, ako napríklad vo Viedni. Vždy treba myslieť na to najhoršie a pripraviť sa,“ povedal. Dopravnú situáciu v Bratislave prirovnal k „praveku“.

Odvoláva aj na skúsenosť kamaráta, ktorý nedávno prišiel z Londýna, kde fotografoval tabule zákazov. V meste ich vraj majú všade, napríklad aj na fasádach s výbežkami, kde tabule ľudí upozorňujú, aby po nich neliezli.

Súhra tragických náhod

Informačné tabule o obmedzení osadili organizátori maratónu na hrádzi zo strany Prístavného aj Starého mosta, informuje riaditeľ akcie Bratislava Marathon Jozef Pukalovič.

„Počas celého priebehu podujatia, teda dopoludňajšieho aj popoludňajšieho programu bola vždy jedna strana lávky mosta Apollo, Starého mosta a Prístavného mosta pre verejnosť voľná a pred podujatím sme o tom informovali aj mestské časti, štátnu a mestskú políciu,“ hovorí organizátor.

O obmedzeniach podľa neho hovorili aj s hlavným organizátorom plánovanej popoludňajšej cyklojazdy.

Súvisiaci článok Prípad Joža Ráža, ktorý sa priznal k nehode s cyklistom, polícia odložila Čítajte 

Obmedzenie v určitom úseku hrádze trvalo vždy len istý čas, kým prebehla hlavná skupina bežkýň, čo mohlo zabrať do 15 minút a popoludní do polhodiny. V čase od 13.00 do 15.00 h sa nebežalo vôbec. Na Klokočovej, Kočánkovej a pod Prístavným mostom v smere na Ekonomickú univerzitu hliadkovala aj mestská polícia, ktorá ľudí inštruovala.

„Kolegovia, ktorí prichádzajúcich cyklistov zastavili, im dávali možnosti. Buď aby počkali, alebo prešli na druhú voľnú stranu lávky, či zosadli bicykla a opatrne v smere behu prešli popri bežkyniach, prípadne použili iné obchádzkové trasy, primárne tú vedúcu popri Chorvátskom ramene a Technopole,“ hovorí Pukalovič.

K nehode došlo nešťastnou súhrou okolností, myslí si národný cyklokoordinátor Peter Klučka. Pukaloviča považuje za skúseného organizátora, za problém označil nedodržiavanie rýchlosti.

„Ak by sa vodiči po meste pohybovali povolenou rýchlosťou, neohrozovali by životy ostatných,“ hovorí.

Keďže však nie sú okolnosti nehody objasnené, na základe Švihranovho opisu sa nedá vylúčiť ani nepredvídateľná situácia, ako napríklad infarkt za volantom.

Súvisiaci článok Starosta Vagač: Michalská a Ventúrska boli tiež plné áut, dnes si ich tam nevieme predstaviť Čítajte 

Cyklokoalícia upozornila, že v lokalite chýba aj jasné označenie cyklotrasy pri Dolnozemskej ceste k lávke pod Apollo. Značenie k cyklotrase už mesto podľa jeho hovorcu Petra Bublu rieši a mestskej časti Petržalka plánuje na prelome roku predložiť projekt na vybudovanie novej cyklotrasy medzi Prístavným mostom a Ekonomickou univerzitou.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Bratislava

Komerčné články

  1. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky?
  2. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  3. ČSOB Bratislava Marathon s rešpektom k nevidiacim a slabozrakým
  4. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest
  5. V Rimavskej Sobote šijú interiéry áut do celého sveta
  6. Aké výsledky prinášajú investície do modernizácie laboratórií?
  7. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde
  8. Čo našli Strýco Filip a Miško Páleník v kuchyni Milana bez mapy?
  1. Neuveríte, že ste v Poľsku. V tomto meste viac cítiť Škandináviu
  2. Na Južnej triede pribudne nový mestotvorný projekt
  3. Prichádzajú investičné príležitosti s víziou aj výnosom
  4. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  5. EQUILIBRIO v Nivy Tower: S výhľadom a víziou
  6. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky?
  7. ČSOB Bratislava Marathon s rešpektom k nevidiacim a slabozrakým
  8. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest
  1. Neuveríte, že ste v Poľsku. V tomto meste viac cítiť Škandináviu 14 520
  2. V Rimavskej Sobote šijú interiéry áut do celého sveta 13 334
  3. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky? 6 912
  4. Pili sme pivo, ktoré sa nedá ochutnať nikde inde na svete 3 155
  5. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde 2 805
  6. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest 2 569
  7. ČSOB Bratislava Marathon s rešpektom k nevidiacim a slabozrakým 2 440
  8. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva? 2 121
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Post Bellum SK: Oslobodenie Bratislavy – boj za cenu stoviek životov
  2. Ľuboš Vodička: Bratislavský Robinson Karl Jetting
  3. Juraj Mravec: Projekt Nového Lida nereflektuje záujmy Petržalky
  4. Pavol Pálfy: Úradná tabuľa - zákonná povinnosť alebo služba pre občana?
  5. Danica Chames: Zbláznili sa, šli na dovolenku do Bratislavy
  6. Radko Mačuha: Sídlisko, kvôli ktorému bolo zbúrané podhradie. ( cyklus bratislavská krutosť)
  7. Ján Roháč: Čo nám ukázali cyklopruhy na Vajanského?
  8. Michal Drotován: Môže byť Bratislava 15-minútové mesto?
  1. Martin Ondráš: Slintačka a krívačka - prečo to celé nesedí 43 482
  2. Radko Mačuha: To si vážne myslíte, že premiér bol postrelený a že nieje zaočkovaný? 30 539
  3. Michael Achberger: Revolučný trik na chudnutie: Ženy si ho pochvaľujú, trvá len 5 minút denne 21 323
  4. Vlado Jakubkovič: Otvorený list Generálnemu prokurátorovi 19 783
  5. Natália Milanová: Ministerstvo kultúry objednalo tanečné odevy pre žiakov od stavebnej firmy 19 249
  6. Viera Gáliková: Pelíšky - prečo tri pokusy o samovraždu 11 041
  7. Miroslav Ferkl: Magor Magor Magor 10 446
  8. Ján Šeďo: Pomoc "bezradnému MUDr. Kotlárovi", apel na s. "precedu". 8 474
  1. Věra Tepličková: Komu svieti Slnko v sieti?
  2. Radko Mačuha: To si vážne myslíte, že premiér bol postrelený a že nieje zaočkovaný?
  3. Radko Mačuha: Kotlár je génius, objavil Tučík.
  4. Marcel Rebro: Fico potvrdil účasť na májových oslavách v Moskve. Prispejme mu na letenku
  5. Věra Tepličková: Predveľkonočné pašie alebo Aký štát, také Turínské plátno
  6. Radko Mačuha: Prejav Roberta Fica v Moskve. ( fikcia)
  7. Marcel Rebro: Raketový útok v Sumoch je aktom štátneho terorizmu
  8. Radko Mačuha: Čurilla? Veď to je magor.
SkryťZatvoriť reklamu